موانع آموزش و تربیت جنسی، وضعیت و چگونگی آموزش جنسی به کودکان و نوجوانان از جمله مباحثی است که پدران و مادران امروزی با آن دست و پنجه نرم می کنند. 
پرداختن به این مسئله از ضروریات می باشد که بر همین اساس در گفتگو با علی قاسمی، کارشناس ارشد روانشناسی در این رابطه توضیحاتی را جویا شدیم.


به جای پاک کردن صورت مسئله به فکر حل کردن آن باشیم
علی قاسمی موانع آموزش و تربیت جنسی به کودکان و نوجوانان را اینگونه یادآور شد و گفت: عواملی همچون  کمبود دانش و مهارت در والدین و مربیان مدارس، شرم و حیاء آنان در مقابل کودکان، بی اطلاعی از نحوه  آموزش و تربیت جنسی، پیامدهای منفی و احتمالی آموزش ها و شکسته شدن حرمتها به سبب آموزش مسائل ذکر شده به کودکان و نوجوانان، اغلب باعث می شود تا والدین صورت مسئله را پاک کنند و حل مسئله را به دست زمان بسپارند که متاسفانه این سهل انگاری والدین منجر به تبدیل شدن مسئله به مشکل می شود!


وی به راهکارهای عملی برای رفع موانع این نوع آموزش اشاره کرد و اظهار داشت: از طریق آموزش به والدین و مربیان، آموزش به کودکان و نوجوانان توسط روانشناس کودک و نوجوان، استفاده از مستندات علمی و ساده و در حد توان کودکان و نوجوانان (که لازمست توسط آموزش و پرورش و وزارت بهداشت تهیه شوند) می توان به شفاف سازی این مسئله برای کودکان و نوجوانان کمک شایانی کرد. 


کارشناس ارشد روانشناسی در ادامه گفت: در یک پژوهش که روی نوجوانان اول دبیرستان انجام شد، آمار به دست آمده در پاسخ به این سئوال که «اطلاعات جنسی را از چه طریق بدست آورده اید؟» به شرح زیر می باشد:  آمار  44% از دوستان، 20% از کتاب، 13% از والدین، 11 % از معلم‌ها و %9 از ماهواره و اینترنت و3% سایر را معرفی کرده اند.


همان طور که از آمار بر می آید، 73% از گروه هدف اطلاعات خود را از منابعی غیر از والدین و معلمین بدست آورده اند که درستی آن اطلاعات مورد شک و تردید است و نقش والدین و معلمین کم و مجموعا 24% بوده است. بنابراین کسب اطلاعات جنسی از منابع غیر مطمئن اثرات زیانباری برای رشد و سلامت جنسی کودکان و نوجوانان به همراه خواهد داشت.   

  
پدران و مادران در تربیت جنسی کودکان اعتماد به نفس داشته باشند
وی شجاعت و اعتماد به نفس والدین و مربیان را در آموزش و تربیت جنسی کودکان و نوجوانان بسیار مؤثر دانست و تصریح کرد: اگر به این موضوع توجه کنیم که خداوند حکیم توانمندی جنسی را در شاکله شخصیت و جسم و روان انسان به ودیعه نهاده است و بدانیم که این غریزه یکی از ضروریات رشد و تکامل فردی و اجتماعی در انسان می باشد مسلماً حساسیت بی مورد نسبت به آن از بین رفته و جزء یکی از بخش های مهم در تربیت کودک قرار می گیرد.


کارشناس ارشد روانشناسی ادامه داد: بنابراین والدین و مربیان وظیفه ی علمی و تربیتی مهمی را بر دوش خواهند داشت که وظیفه ای بسیار جدی می باشد و لذا والدین و مربیان موظفند با کسب آمادگی لازم، حفظ خونسردی، کمک گرفتن از دیگران و از منابع علمی با افزایش توانائی هایشان، احساس شرم و نگرانی خود را کاهش داده تا در این نوع از تربیت نیز موفق گردند.


قاسمی در پایان به مهارت های لازم در این نوع تربیت اشاره کرد و گفت: در این نوع تربیت نیز مانند سایر تربیت ها بایستی که والدین و مربیان مهارت های کافی و لازم را داشته باشند که به چند مورد از این مهارت ها اشاره می کنم:   
1. برقراری ارتباط صمیمانه بین والدین و کودکان.
2. داشتن گوشی شنوا در مقابل کنجکاوی کودکان.
3. اجازه دادن به کودکان برای طرح سؤالات خود به صورت کامل و درست.
4. برخوردی جدی با موضوع داشتن، به دور از هر گونه شوخی و به سخره گرفتن کودک ( برخورد جدی با برخورد خشن تفاوت دارد)
5. دروغ نگفتن و ندادن اطلاعات غلط و احتمالی به کودکان.
6. انتقال ندادن خرافه ها و باورهای عمومی نادرست به کودکان.
7. عدم ضرورت دادن توضیحات اضافی در پاسخ به سؤالات کودکان.

حرف آخر
در هر حال دقت داشته باشید که اگر بخواهیم این مراحل را با اعتماد بنفس و شجاعانه طی کنیم ابتدا باید خودمان به عنوان والدین و مربیان اطلاعات صحیح داشته باشیم و افسانه ها و باورهای نادرست را از اطلاعات درست جدا کرده و با توجه به ضرورت آن به نحو مطلوبی با این مسأله برخورد داشته باشیم. (منبع:راسخون)



تاريخ : پنجشنبه ٩ تیر ۱۳٩٠ | ۱۱:۳٦ ‎ق.ظ | نویسنده : حسام ساعد | نظرات ()
  • آنکولوژی
  • قالب بلاگ اسکای