استرس و راهکارهای مقابله با آن در محیط کار

عوامل استرس :

در ذیل به اختصار برخی از عوامل که تاثیر زیادی در ایجاد استرس در محیط کار می نماید بیان می گردد:

تنش درکار :

عوامل تنش زا تقریباً در زندگی همه افراد وجود دارد. محیط کاری نیز بنا به شرایط خود بی بهره از چنین عواملی نیست. اگر این عوامل خارج از کنترل کارکنان باشند به آسیبهای جدی منجر خواهند شد. لذا ضرورت دارد مدیران، این عوامل و منابع استرس را شناخته و آنها را رفع یا کنترل کنند.

شرایط کاری :

عواملی چون شرایط نامطلوب کاری، تند کار کردن، تلاش طاقت فرسای فیزیکی، ساعات بسیاری را در محیط کار گذراندن و پرکاری مفرط، موجب اختلال در سلامت روانی می شود. کار خسته کننده و تکراری و محیط نامطلوب فیزیکی و روانی ازجمله: سروکار داشتن با افراد تندخو و همکاران پرخاشگر علاوه بر اختلال سلامت روانی موجب کاهش سلامت جسمانی نیز می شود این افراد زودتر و بیشتر از افراد دیگر به بیماری مبتلا می شوند و دیرتر بهبود می یابند.

نوع ارتباط کاری :

بعضی افراد زمانی که خیلی نزدیک با دیگران کار می کنند احساس ناراحتی می کنند در حالی که اگر عده ای در کنار بقیه کار نکنند احساس تنهایی می کنند. در هر حالت نوع ارتباط کاری (مثبت یا منفی ) می تواند باعث ایجاد استرس گردد.

ابهام نقش :

اگر شخص اطلاع کافی از شغل و کاری که به عهده گرفته نداشته باشد بدین معنی که اهداف کاری وی چنانچه باید و شاید واضح و صریح نباشد و او نتواند با این اهداف و انتظارات خود، همکاران و مسئولیتهای محوله ارتباط درستی برقرار سازد، این حالت موجب بروز افسردگی، کاهش اعتماد به نفس، عدم احساس رضایت از وضع زندگی، عدم رضایت شغلی و کاهش انگیزه شغلی می شود.

 ناسازگاری نقش :

ناسازگاری نقش زمانی رخ می دهد که فرد مجبور می شود تن به مجموعه ای از الزامهای شغلی با پذیرش مجموعه دیگری از الزامهای شغلی مغایر و یا به کل ناممکن بدهد. مانند پزشکی که از او خواسته می شود دست به روش درمانی بزند که از نظر او مغایر با اخلاق پزشکی است یا از حسابدار خواسته شود حسابهای خلاف واقع درست کند یا به اصطلاح حساب سازی کند تا منجرب به کاهش مالیات گردد. 

مسئولیت :

هر چه میزان مسئولیت فرد در مقابل دیگران بیشتر شود شخص باید دقت و زمان بیشتری را در واکنش و برخورد با سایرین صرف کند و درنتیجه استرس نیز بیشتر خواهد شد. این مساله به نحو چشمگیری به افسردگی، اضطراب و روانپریشی منجر می شود.

روابط با مافوق :

در شرایطی که کارکنان رئیس خود را فردی با فکر و ملاحظه کار احساس می کنند روابط دوستانه ای ایجاد می شود که براساس اعتماد متقابل، احترام و صمیمیت بوده، موجب عدم بروز استرس بر کارکنان خواهد شد. کارکنانی که احساس کنند رئیس مراعات آنها را نمی کند و نسبت به منافع آنها بی تفاوت است تحت استرس بوده و بیشتر در معرض اختلال روانی هستند.

راههای کاهش استرس در محیط کار :

مدیران با داشتن اختیار از جمله افرادی هستند می توانند موجبات کاهش و یا از بین بردن استرس را فراهم نمایند. اولین گام در ایجاد یک محیط سالم ارائه سبکی از مدیریت است که برپایه اصول انسانی استوار باشد. درک نیازهای پرسنل و آشنایی و به کارگیری «مدیریت استرس» باعث رضایت بیشتر و افزایش سلامت پرسنل می شود. همچنین سازمانهایی که فرهنگ حمایت مثبت همراه با احترام و قدردانی از کارکنان در آنجا جریان دارد کارمندانشان کمتر آسیب دیده و خشونت در آنجا کاهش می یابد.

 

 



تاريخ : دوشنبه ٥ اردیبهشت ۱۳٩٠ | ۱٢:٥۳ ‎ب.ظ | نویسنده : حسام ساعد | نظرات ()
  • آنکولوژی
  • قالب بلاگ اسکای