حفظ سلامت مغز مانند سلامت سایر بخش های بدن و تناسب اندام باید مورد توجه قرار گیرد . اتحادیه پژوهش های مغزی آمریکا می گوید : برای حفظ سلامت مغز و جلوگیری از کاهش عملکرد آن که با افزایش سن رخ می دهد ، کارهای زیادی می توان انجام داد که باید بخشی از برنامه تناسب کلی اندام ها باشد. این اتحادیه انجام ده اقدام زیر را برای بهبود سلامت مغز توصیه می کند؛

1-  خوردن رژیم غذایی سلامت بخش مغز

رژیم های غذایی غنی از اسیدهای چرب امگا ( که ماهی ها حاوی مقدار زیادی از آن هستند ) پروتئین ، مواد آنتی اکسیدان ، میوه ها و سبزی ها و و یتامین های گروه B می توانند در سلامت مغز نقش بسزایی داشته باشند.

2-  ذهن خود را فعال نگهدارید

فعالیت هایی مانند آموختن یک زبان یا مهارت جدید ، حل کردن جدول کلمات ، رفتن به کلاسهای آموزشی و یا یادگیری رشته های هنری می تواند ذهن شما را فعال نگه دارد.

3-  به طور مرتب ورزش کنید

ورزش کردن می تواند گردش خون را فعال کند ، توازن و هماهنگی بدن را بهبود بخشد و از بروز بیماری هایی مانند بیماری قلبی ، سکته مغزی و دیابت که خطر زوال عقل را می افزایند جلوگیری کند.

4-  به فعالیت های اجتماعی بپردازید.

گذراندن وقت با دوستان ، انجام کارهای داوطلبانه و مسافرت می تواند مغز شما را فعال و سالم نگه دارد.

5-  به مقدار کافی بخوابید

نداشتن خواب کافی می تواند اثراتی منفی بر سلامت مغز داشته باشد.

6-  استرس را مهار کنید

شرکت در تمرین های یوگا ، گذراندن وقت با دوستان یا انجام سایر فعالیت های کاهنده استرس ، به حفظ توانایی یادگیری و قدرت حافظه کمک می کند

7-  پیشگیری از آسیب مغزی

به سر گذاشتن کلاه ایمنی در بعضی مشاغل خاص ،  هنگام سوار شدن بر موتور  و بستن کمربند در حین رانندگی از ایجاد صدمه مغزی جلوگیری می کند.

8-  کنترل سایر عوارض بهداشتی حفظ وزن متناسب ، ورزش کردن ، خوردن غذای متعادل و مغزی و کنترل استرس خطر ابتلا به بیماری  هایی مانند دیابت ، فشار خون بالا و بیماری های قلبی را  کاهش می دهد.

9-  از عادات نا سالم پرهیز کنید.

سیگار کشیدن و داروهای روان گردان می توانند باعث افزایش خطر ابتلا به دمانس و زوال قدرت شناختی شوند

10-به سابقه بیماری ها در خانواده خود توجه داشته باشید

اگر با توجه به سابقه خانوادگی تان در معرض ابتلا به زوال عقل در دوران سالمندی هستید ، با پزشک خود در مورد شیوه های حفظ سلامت مغز و جلوگیری از بروز این عارضه مشورت کنید.

 

 



تاريخ : سه‌شنبه ٦ اردیبهشت ۱۳٩٠ | ۱:٢٦ ‎ب.ظ | نویسنده : حسام ساعد | نظرات ()
  • آنکولوژی
  • قالب بلاگ اسکای